Sześcioletnie trudności finansowe Boeinga były kontynuowane także w 2024 r. Amerykański producent zakończył ubiegły rok ze stratą 11,8 mld dolarów amerykańskich, co zwiększyło łączne straty firmy od 2019 r. i uziemienia 737 MAX do 36 mld dolarów amerykańskich.
Dziś (28 stycznia) podczas konferencji prasowej producent ujawnił swoją całoroczną stratę za 2024 r. potwierdzając wstępne dane opublikowane w zeszłym tygodniu. Analitycy twierdzą, że firma teraz poszukuje aktywów do sprzedaży. Zgodnie z raportem RBC Capital Markets z 28 stycznia wynika, że „Kierownictwo firmy obecnie analizuje cały portfel aktywów, aby ustalić, czy cokolwiek nie jest kluczowe dla działalności Boeinga”.
Strata Boeinga w wysokości 36 mld dolarów w ciągu sześciu lat od 2019 r. odzwierciedla firmę dotkniętą nie tylko
uziemieniem 737 MAX, ale także pandemią Covid-19 i szeregiem innych problemów. Obejmowały one problemy z
jakością produkcji, niedobory siły roboczej, problemy z łańcuchem dostaw,
strajk pracowników w zeszłym roku i ciągłe opóźnienia w programach
certyfikacji 737 MAX 7, MAX 10 i B777-9X.
- Przygotowujemy się do dalszej drogi, kontynuując inwestycje w nasze główne działalności, jednocześnie usprawniając nasze portfolio w obszarach, które nie są kluczowe dla naszej przyszłości. Słyszałem od wielu z was, że musimy być mniej biurokratyczni i bardziej zwinni i że naprawdę robimy postępy - powiedział Kelly Ortberg, prezes Boeinga w informacji skierowanej do pracowników.
W czwartym kwartale Boeing stracił 3,9 mld dolarów, w porównaniu do 30 mln dolarów straty w tym samym okresie 2023 r. Przychody w czwartym kwartale wyniosły 15,2 mld dolarów, co oznacza spadek o 31 proc. rok do roku. Całoroczna strata Boeinga w 2024 r. w wysokości 11,8 mld dolarów jest porównywalna ze stratą w wysokości 2,2 mld dolarów w 2023 roku, podczas gdy przychody wyniosły 66,5 mld dolarów, co oznacza spadek o 14 proc. rok do roku, co odzwierciedla znaczny spadek dostaw nowych samolotów komercyjnych.
- Poczyniliśmy postępy w kluczowych obszarach, aby ustabilizować nasze operacje w ciągu kwartału i nadal wzmacnialiśmy ważne aspekty naszego planu bezpieczeństwa i jakości. Mój zespół i ja skupiamy się na wprowadzaniu fundamentalnych zmian niezbędnych do pełnego odzyskania wydajności naszej firmy i przywrócenia zaufania naszych klientów, pracowników, dostawców, inwestorów, regulatorów i wszystkich innych, którzy na nas liczą — mówi Ortberg.
Firma przekazała zaledwie 348 samolotów komercyjnych w 2024 r., w porównaniu z 528 w 2023 r. (spadek o 34 proc.). Przychody Boeing Commercial Airplanes (BCA) w 2024 r. wyniosły 22,9 mld dolarów, co oznacza spadek o 33 proc. rok do roku.
Pomimo dużych strat, Boeing zakończył 2024 rok z gotówką i papierami wartościowymi o wartości 26 mld dolarów, w porównaniu z 10,3 mld dolarów trzy miesiące wcześniej. Wzrost odzwierciedla 24 mld dolarów zebrane przez Boeinga w czwartym kwartale.
Commercial Airplanes. Dostawy i zamówienia w 2024 r.W minionym roku Boeing Commercial dostarczył 348 samolotów do 34 klientów na całym świecie. Dział samolotów komercyjnych sprzedał netto 279 nowych samolotów. Portfel niezrealizowanych zamówień wyniósł na koniec 2024 r. 5 567 samolotów. Z 348 dostarczonych maszyn 13 było przeznaczonych dla wojska. Chodzi o cztery maszyny B737-800A oraz 10 tankowców B767-2C. Spośród pozostałych 335, cywilnych odrzutowców, 23 stanowiły maszyny cargo: 14 B777F oraz dziewięć B767-300F. Dostarczono też 52 pasażerskie szerokokadłubowce: 51 dreamlinerów: jednego B787-8, 29 B787-9 i 21 B787-10 oraz jednego B777-300ER. Amerykański producent przekazał najwięcej wąskokadłubowców i było to 260 maszyn B737 MAX.
Przychody Commercial Airplanes w czwartym kwartale w wysokości 4,8 mld USD i marży operacyjnej w wysokości 43,9 proc. odzwierciedlają wcześniej ogłoszone skutki związane ze strajkami pracowników i nową umową, w tym niższe dostawy i koszty przed opodatkowaniem w wysokości 1,1 mld dolarów w programach B777X i B767.
Boeing wznowił produkcję B737 w ostatnim kwartale 2024 r. i planuje stopniowo zwiększać tempo produkcji. Program B787 zakończył rok z tempem produkcji pięciu samolotów miesięcznie i niedawno ogłosił plany rozszerzenia działalności w Karolinie Południowej. Produkcja była wolniejsza w ostatnich latach, ponieważ Boeing pracował nad rozwiązaniem problemów konstrukcyjnych i jakościowych.
W styczniu program 777X wznowił loty certyfikacyjne, a firma nadal przewiduje pierwszą dostawę 777-9 w 2026 r. Commercial Airplanes zaksięgowało 204 zamówienia netto w kwartale, w tym
100 samolotów 737-10 dla Pegasus Airlines i potwierdzenie zamówienia
30 samolotów 787-9 dla flydubai. W tym samym czasie producent dostarczył 57 samolotów w tym kwartale, a zaległości obejmowały ponad 5,5 tys. samolotów o wartości 435 mld dolarów.
Programy certyfikacji MAX 7 i MAX 10 zostały wstrzymane z powodu kilku problemów, w tym ujawnionego rok temu wymogu przeprojektowania układu przeciwoblodzeniowego silnika odrzutowca w celu wyeliminowania ryzyka przegrzania. Boeing stara się teraz również o zwolnienia regulacyjne związane z systemem tłumienia odchylenia kontroli przeciągnięcia.
- W przypadku 737-7 i -10 nadal pracujemy nad fazą testów, skupiając się na sfinalizowaniu rozwiązania konstrukcyjnego zapobiegającego oblodzeniu, które planujemy uwzględnić w programie certyfikacji – dodaje Ortberg.
Boeing Defense, Space & SecurityPrzychody w segmencie obrony za czwarty kwartał wyniosły 5,4 mld dolarów z marżą operacyjną na poziomie 41,9 proc. odzwierciedlają wcześniej ogłoszone koszty przed opodatkowaniem w wysokości 1,7 mld dolarów związane z programami KC-46A, T-7A, Commercial Crew, VC-25B i MQ-25. W styczniu Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły zaktualizowane podejście do pozyskiwania T-7A Red Hawk, które pozwala firmie dostarczyć klientowi gotową do produkcji konfigurację przed rozpoczęciem wstępnej produkcji o niskiej wydajności, co lepiej wspiera potrzeby operacyjne klienta i zmniejsza przyszłe ryzyko produkcyjne.
W ciągu IV kwartału 2024 r., Defense, Space & Security zdobyła zamówienie od Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych na 15 samolotów KC-46A, zabezpieczyła zamówienie na siedem samolotów P-8A Poseidon od Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i dostarczyła ostatni samolot inżynieryjny i produkcyjny T-7A Red Hawk do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Wartość zaległości w Defense, Space & Security wyniosła 64 mld dolarów, z czego 29 procent stanowią zamówienia od klientów spoza USA.
Global ServicesPrzychody Global Services w czwartym kwartale w wysokości 5,1 miliarda dolarów i marży operacyjnej w wysokości 19,5 proc. odzwierciedlają wyższy wolumen komercyjny. W ciągu ostatniego kwartału 2024 r. Global Services pozyskała od Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych kontrakty na obsługę techniczną samolotów C-17 oraz kontrakt na usługi modernizacji samolotów F-15 Japan Super Interceptor.